Η Σάρα Χολτ είναι αθλητικός δημοσιογράφος, ειδικεύεται στη Φόρμουλα 1 και τα τελευταία χρόνια πορεύεται μόνη της στο χώρο της δημοσιογραφίας. Είναι πρώην δημοσιογράφος του BBC και αυτή τη στιγμή αρθρογραφεί για διάφορα Μέσα ενημέρωσης, όπως το CNN, το βρετανικό Channel 4 και στο Live Wire Sport. Ως ειδικός στη Φόρμουλα 1, ήρθε η ώρα να λύσει κάποιες απορίες γι αυτούς που βλέπουν τα Γκραν Πρι και δεν γνωρίζουν επακριβώς τους κανόνες ασφαλείας, τις σημαίες που κυματίζουν ανά χρονικά διαστήματα κατά τη διάρκεια του αγώνα, αλλά και βέβαια τους τύπος των ελαστικών που χρησιμοποιούν τα μονοθέσια.
Πώς έχει επηρεάσει το άθλημα την εξέλιξη της τεχνολογίας σε πολλά κομμάτια του;
«Αυτή είναι μία μεγάλη ερώτηση. Τα σύγχρονα αυτοκίνητα της Φόρμουλα 1 είναι εξαιρετικά πολύπλοκα τεχνολογικά. Για παράδειγμα, θα ακούσουμε πολλές φορές τους μηχανικούς να καθοδηγούν τους πιλότους πώς να αλλάξουν τη λειτουργία του κινητήρα. Μπορούμε να πούμε ότι το άθλημα πλέον είναι πιο τεχνικό απ’ όσο ήταν πριν κάποια χρόνια».
«Οι οδηγοί έχουν μιλήσει επίσης για το γεγονός ότι δεν είναι πια σε θέση να φτάσουν το μονοθέσιο στο μέγιστο των δυνατοτήτων του, κυρίως λόγω των ελαστικών. Θα λέγαμε ότι πια έχει φύγει κάπως ο έλεγχος εξ ολοκλήρου από τον οδηγό».
«Υπάρχουν επίσης κάποιες θετικές και αρνητικές απόψεις για τη χρησιμοποίηση βοηθητικών παραγόντων στους πιλότους, όπως είναι το DRS ή το MGU-K, το οποίος δίνουν περισσότερη ενέργεια στο μονοθέσιο κατά το φρενάρισμα. Αυτό δίνει στους οδηγούς επιπλέον 160 ίππους».
«Βέβαια, η πρόοδος κάνει το άθλημα πιο ασφαλές. Τα σοβαρά ατυχήματα, κάποια και δυστυχήματα, δεν ήταν ασυνήθιστα τα πρώτα χρόνια. Από τον θάνατο του Ζιλ Μπιανκί το 2015, τα σοβαρά ατυχήματα έκτοτε ήταν σπάνια.
Πού διαφέρουν οι κινητήρες του χθες με του σήμερα;
«Σήμερα, τα αυτοκίνητα τροφοδοτούνται από 1,6 λίτρα κινητήρα V6, οι οποίοι εισήχθησαν το 2014. Υπάρχει σύστημα ανάκτησης ενέργειας, το ERS, το οποίο μετατρέπει την ενέργεια θερμότητας από τα καυσαέρια και τα φρένα σε περισσότερη ισχύ. Η τελευταία γενιά κινητήρων –από το 2006 έως το 2013- ήταν κινητήρας V8 των 2,4 λίτρων».
«Στα πρώρα χρόνια της Φόρμουλα 1, οι ομάδες μπορούσαν να επιλέξουν μεταξύ ενός υπερβολικά φορτισμένου κινητήρα 1,5 λίτρων ή ενός τεράστιου 4,5 λίτρων».
Τι διαφορές υπάρχουν στο τιμόνι ενός μονοθέσιου με το πέρασμα των χρόνων;
«Ανήκουν στο παρελθόν οι ημέρες του ξύλινου τιμονιού και των δερμάτινων γαντιών που χρησιμοποιήθηκαν τη δεκαετία του 1950! Ηταν σαν να παίζεις video game και όχι να οδηγείς αυτοκίνητο».
«Αν δούμε το τιμόνι ενός μονοθέσιου στις μέρες μας θα παρατηρήσουμε δεκάδες κουμπιά πάνω του. Ελέγχει τα γρανάζια, τις λειτουργίες του κινητήρα, τα φρένα, το μείγμα καυσίμων. Υπάρχει ένα κουμπί επικοινωνίας του πιλότου με την υπόλοιπη ομάδα, αλλά και εκείνο που του δίνει ενεργειακό ποτό κατά τη διάρκεια του αγώνα μέσω ενός σωλήνα. Αυτό σημαίνει ότι οι οδηγοί πρέπει να είναι αρκετά εξοικειωμένοι στον έλεγχο του τιμονιού σε υψηλής έντασης ταχύτητες».
Τα ελαστικά της Φόρμουλα 1
Ποιοι είναι οι τύποι ελαστικών;
«Υπάρχουν ελαστικά για ξηρές συνθήκες, γνωστά ως slicks, τα οποία είναι χωρισμένα σε πέντε κατηγορίες από τη πιο μαλακή έως την πιο σκληρή επιφάνεια. Στη συνέχεια βρίσκουμε τα ελαστικά για τις υγρές συνθήκες (τα βρόχινα), τα οποία είναι τα ενδιάμεσα, αλλά και τα πολύ υγρά. Ετσι, υπάρχουν επτά διαφορετικοί τύποι ελαστικών».
Θα δούμε ποτέ διαφορετικά χρώματα στα ελαστικά;
«Τα στρογγυλά μαύρα κλασσικά ελαστικά θα παραμείνουν για πάντα έτσι, όμως βλέπουμε μία ποικιλία χρωμάτων κάθε εβδομάδα στα Γκραν Πρι. Υπάρχουν τα μοβ πολύ μαλακά ελαστικά (ultra soft), τα κόκκινα σούπερ μαλακά ελαστικά (super soft), τα κίτρινα μαλακά ελαστικά (soft), τα λευκά ελαστικά (medium), τα πορτοκαλί σκληρά ελαστικά (hard), τα πράσινα ενδιάμεσα ελαστικά και τα μπλε βρόχινα ελαστικά (wet). Μπορείτε να δείτε τις λωρίδες αυτών των χρωμάτων γύρο από τα ελαστικά».
Υπάρχουν κάποιοι συγκεκριμένοι κανόνες για τα ελαστικά της Φόρμουλα 1;
«Ναι υπάρχουν. Ο προμηθευτής ελαστικών, η Pirelli, φέρνει τρεις κατηγορίες σε κάθε αγώνα. Για τον πρώτο αγώνα της Αυστραλίας για παράδειγμα οι υποψήφιες κατηγορίες είναι οι soft, supersoft και ultrasoft. Οι ομάδες είναι ελεύθερες να επιλέξουν 10 σετ ελαστικών, αλλά σύμφωνα με τους κανόνες πρέπει να χρησιμοποιήσουν δύο υποχρεωτικά σετ κατά τη διάρκεια του αγώνα».
«Εδώ μπαίνει ο παράγοντας στρατηγική, έτσι καθιστά τη Φόρμουλα 1 συναρπαστική και γι αυτό οι ομάδες χρειάζονται ανθρώπους που θα κάνουν σωστή στρατηγική, με τι ελαστικά να ξεκινήσουν τα μονοθέσια, τι πρέπει και πότε να αλλάξουν κατά τη διάρκεια. Το παραμικρό λάθος στα ελαστικά θα αποβεί μοιραίος».
Τι κάνει ένα ελαστικό για να είναι το καλύτερο;
«Αυτό είναι πραγματικά μία δύσκολη ερώτηση. Αρκετές φορές οι πιλότοι έχουν εκδηλώσει τη δυσαρέσκεια ότι δεν μπορούν να φτάσουν ένα μονοθέσιο στα όρια, διότι πρέπει να προστατεύσουν τα ελαστικά. Οι πιλότοι θα προτιμούσαν πιθανώς πιο ανθεκτικά ελαστικά, οπότε η Pirelli φέτος κλήθηκε να παραδώσει περισσότερα ελαστικά σε σχέση με το 2017».
Νόμιμο στοίχημα φόρμουλα 1 με ανταγωνιστικές αποδόσεις! |21+ Ισχύουν Όροι & Προϋποθέσεις