Η Σάρα Χολτ είναι αθλητικός δημοσιογράφος, ειδικεύεται στη Φόρμουλα 1 και τα τελευταία χρόνια πορεύεται μόνη της στο χώρο της δημοσιογραφίας. Είναι πρώην δημοσιογράφος του BBC και αυτή τη στιγμή αρθρογραφεί για διάφορα Μέσα ενημέρωσης, όπως το CNN, το βρετανικό Channel 4 και στο Live Wire Sport. Ως ειδικός στη Φόρμουλα 1, ήρθε η ώρα να λύσει κάποιες απορίες γι αυτούς που βλέπουν τα Γκραν Πρι και δεν γνωρίζουν επακριβώς τους κανόνες ασφαλείας, τις σημαίες που κυματίζουν ανά χρονικά διαστήματα κατά τη διάρκεια του αγώνα, τα ελαστικά που χρησιμοποιούν τα μονοθέσια, αλλά και τη διεξαγωγή των δοκιμών κατάταξης.
Συναρπαστικός δεν είναι μόνο ο αγώνας, αλλά και οι δοκιμές κατάταξης. Σωστά;
«Ακριβώς. Θα ακούσετε πολλές φορές αρκετούς πιλότους να αναφέρουν ότι οι αγώνες κατάταξης είναι το συναρπαστικό κομμάτι ενός Σαββατοκύριακου, επειδή μπορούν να φτάσουν στο μέγιστο το μονοθέσιο και να δουν μέχρι που μπορεί να φτάσει. Γεμίζουν αδρεναλίνη, τόσοι οι ίδιοι, όσο και οι οπαδοί, επειδή οι γύροι των αυτοκινήτων πρέπει να είναι τέλειοι, να πάνε όσο πιο γρήγορα γίνεται για το καλύτερο πλασάρισμα».
Πώς λειτουργούν οι αγώνες κατάταξης;
«Η πρώτη φάση ονομάζεται Q1, όλοι οι οδηγοί έχουν 18 λεπτά να βρεθούν στην πίστα και να πραγματοποιήσουν τους καλύτερους χρόνους. Στο τέλος της περιόδου, τα έξι πιο αργά μονοθέσια μένουν εκτός συνέχειας, με τα 16 εναπομείναντα να μεταβαίνουν στο δεύτερο κομμάτι».
«Οσοι συνεχίσουν οι χρόνοι τους διαγράφονται και πάμε πάλι από την αρχή. Αυτή τη φορά για 15 λεπτά, που ονομάζεται Q2. Αυτό το κομμάτι είναι ίσως και το πιο ενδιαφέρον, μιας και τα μονοθέσια πρέπει να χρησιμοποιήσουν τα ελαστικά που έχουν κάνει το καλύτερο χρόνο τους. Στο τέλος και του δεύτερου γύρου, ακόμα έξι αυτοκίνητα θα μείνουν εκτός και συνεχίζουν δέκα ακόμα».
«Στο Q3 υπάρχουν δέκα μονοθέσια, όπου σε 12 λεπτά πρέπει να κάνουν τους ταχύτερους γύρους τους. Συνήθως κάθε πιλότος θα προσπαθήσει να κάνει δύο γρήγορους γύρους. Ο οδηγός με τον ταχύτερο γύρο θα βρεθεί και στην πρώτη γραμμή εκκίνησης του κυριακάτικου αγώνα. Από πίσω του, τοποθετούνται τα μονοθέσια με τη σειρά που τερμάτισαν στους αγώνες κατάταξης από το 2 έως το 22».
«Βέβαια, αυτό συνέβαινε τα τελευταία χρόνια, αφού από φέτος τα 22 μονοθέσια μειώθηκαν σε 20. Αρα, τόσο στον πρώτο, όσο και στο δεύτερο γύρο δεν θα φεύγουν έξι μονοθέσια, αλλά πέντε».
Ποια η σημασία του ταχύτερου γύρου;
«Οσο ταχύτερο γύρο κάνεις, τόσο καλύτερη θέση θα πάρεις στην γραμμή εκκίνησης του αγώνα. Αυτό είναι σημαντικό σε ορισμένες πίστες όπου η προσπέραση είναι δύσκολη, όπως του Μονακό ή της Αυστραλίας».
Κανόνες πρακτικής εξάσκησης
Ποιοι είναι οι κανόνες της πρακτικής εξάσκησης;
«Σύμφωνα με τους κανόνες, οι οδηγοί δεν μπορούν να πάρουν μέρος στον αγώνα αν δεν κάνουν τουλάχιστον μία άσκηση. Οπότε είναι πολύ σημαντικό να δώσουν το παρών. Η Φόρμουλα 1 είναι ένα μοναδικό άθλημα, το οποίο δεν μπορούν οι πιλότοι να εξασκηθούν στο σπίτι. Δεν μπορούν να πάρουν ένα αυτοκίνητο και να κάνουν προπόνηση. Και για οικονομικούς λόγους, η δοκιμή μεταξύ των αγώνων είναι περιορισμένη».
«Οι προπονήσεις είναι σημαντικές για τους οδηγούς για να βρουν το ρυθμό τους. Πολλές φορές θέλουν να κατανοήσουν το μονοθέσιο. Ο άλλος βασικός λόγος είναι ότι οι ομάδες καλούνται να δοκιμάσουν πράγματα. Να δοκιμάσουν εξαρτήματα των μονοθέσιων, αν λειτουργούν ή όχι, αν θα κάνουν γρηγορότερα τα αυτοκίνητα ή όχι».
«Είναι επίσης μία ευκαιρία για τους οδηγούς και τις ομάδες να κοιτάξουν τα ελαστικά τους και να δοκιμάσουν τις αντοχές τους. Ειδικά της Pirelli, η οποία φέρνει πολλά νέα ελαστικά σε κάθε Γκραν Πρι».
Πόσο διαρκούν αυτές οι δοκιμές;
«Υπάρχουν τρία κομμάτια πρακτικής εξάσκησης σε ένα Σαββατοκύριακο της Φόρμουλα 1. Το ένα είναι την Παρασκευή το πρωί, γνωστό ως P1 και ένα το απόγευμα της ίδιας μέρας, που ονομάζεται P2. Και τα δύο κομμάτια διαρκούν για 90 λεπτά. Υπάρχει και το P3, η τελευταία πρακτική άσκηση, λίγες ώρες πριν έναρξη των αγώνων κατάταξης το Σάββατο το μεσημέρι».
Νόμιμο στοίχημα φόρμουλα 1 με ανταγωνιστικές αποδόσεις! |21+ Ισχύουν Όροι & Προϋποθέσεις